قطعات فشار سنج عقربه ای

این دستگاه همانند سایر موارد مشابه خود از چندین قطعه مختلف تشکیل شده است که از این میان میتوان به:کاف، پمپ،کیسه هوا، لوله لاستیکی، گوشی پزشکی، پیچ تنظیم هوا، مانومترو... اشاره کرد.

  • کاف: نام دیگر این قسمت بازوبند است که از چندین لایه پارچه مخصوص تشکیل شده و به هنگام بررسی میزان فشار خون افراد به دور بازوی آن ها پیچیده می شود. این قطعه فاقد خاصیت کشسانی است که برای دو گروه سنی کودک و بزرگسال، به صورت مجزا در نظر گرفته شده است.
  • پمپ: پوار و یا پمپ باد توسط یکی از لوله های اتصال فشار سنج به کیسه هوا وصل می شود که دارای یک دریچه کنترل است و میزان خروج هوا را تنظیم می کند.
  • کیسه هوا: کیسه ای است قابل انبساط که از لاستیک تهیه شده و در قسمت داخلی بازوبند قرار گرفته است. این کیسه هوا دیده نمیشود و توسط بازوبند پوشیده شده است.
  • لوله لاستیکی: از درون کیسه هوا دو لوله مجزا خارج می شود که یکی از آن ها به پمپ و دیگری به صفحه مانومترمتصل است. جنس لوله ها نیز همان طور که از نامشان پیداست از لاستیک بوده و تقریبا حالت پذیر هستند.
  • گوشی پزشکی: به قطعه ای که وظیفه ارسال صدای فشار سنج از طریق لوله های اتصال به گوش پزشک را دارد، گوشی پزشکی یا استتوسکوپ نام دارد. این وسیله میزان فشار خون افراد را از طریق آلارم بسیار آرامی به گوش پزشک می رساند.
  • پیچ تنظیم هوا: اگر نگاه دقیقی به فشار سنج های عقربه ای بیاندازید متوجه یک پیچ نسبتا کوچک در کنار پمپ هوا خواهید شد. از این پیچ برای تخلیه فشار درون دستگاه استفاده می شود که با بستن آن امکان خروج هوا به صفر می رسد. در واقع میتوان گفت که وظیفه اصلی این پیچ تنظیم هوای درون فشار سنج است.
  • مانومتر: مانومتر نوعی صفحه نمایشگر است که در فشار سنج های عقربه ای، ظاهری شبیه به ساعت دارد و میزان فشار خون بیمار را به نمایش می گذارد. لازم به ذکر است که شکل این قطعه در انواع فشار سنج متفاوت است.

مزایا و معایب فشار سنج عقربه ای

همان طور که میدانید هر وسیله ای در کنار فواید بیشمار خود، دارای تعدادی عیب نیز هست که فشار سنج عقربه ای نیز از قاعده مستثنی نیست. به طور مثال می توان

  • قابلیت حمل آسان
  • وزن سبک
  • مقاوم در برابر آسیب دیدگی
  • استفاده راحت
  • قیمت مناسب

و... را از مزایای فشار سنج عقربه ای دانست. در مقابل

  • دقت اندازه گیری کمتر نسبت به نوع جیوه ای و دیجیتال
  • دارای محدودیت شنوایی به علت استفاده از گوشی
  • نیازمند کالیبرهشدن متعدد

و... از معایب فشار سنج عقربه ای محسوب می شوند. به خاطر داشته باشید که هر نوع فشار سنجی به مرور زمان و با استفاده مکرر، دقت اندازه گیری اش کاهش می یابد و به طور متوسط میبایست هر شش ماه یکبار نسبت به رفع این مشکل اقدام کرد، در اصطلاح به چنین عملی کالیبره کردن می گویند. در چنین شرایطی فشارسنج به حالت نرمال باز می گردد و به طرز چشمگیری از بروز خطا میکاهد.

نحوه کار با فشارسنج عقربه ای

به منظور اندازه گیری دقیق میزان فشار خون میبایست چندین نکته را در نظر داشت، در غیر این صورت نتیجه مطلوبی به دست نخواهد آمد. بهترین قسمت برای قرار دادن بازوبند فشار سنج عقربه ای، حدود 2الی 3سانت بالا تر از خط آرنج است. کاف باید به طوری دور بازو بپیچد که به اندازه یک انگشت فضای کافی مابین بازو و آن حفظ شود. از گره نخوردن لوله های دستگاه اطمینان حاصل کنید و بازوبند را به گونه ای تنظیم کنید که جهت لوله ها به سمت پایین دست هدایت شوند، سپس بخش انتهایی گوشی پزشکی را در ناحیه گودی آرنج قرار دهید. قبل از شروع به اندازه گیری، پیچ تنظیم هوا را باز کنید تا در صورت امکان هوای اضافی تخلیه شود. برای اینکه از کالیبرهبودن دستگاه فشارسنج عقربه ای اطمینان حاصل کنید، پیش از شروع به کار به عقربه مانومتر توجه نمایید، در صورتی که عدد صفر را به نمایش گذاشت، دستگاه کاملا سالم است، در غیر این حالت، فشارسنج باید کالیبره شود. حالا میتوانید پمپ دستگاه را فشار دهید و تا زمان افزایش فشار بازوبند به این کار ادامه دهید. سپس به آرامی پیچ تخلیه هوا را باز کنید، هر زمان که آلارم دستگاه را از طریق گوشی پزشکی دریافت کردید، میزان فشار خون را خواهید دانست. توجه داشته باشید که به یکباره پیچ را باز نکنید، چرا که در دریافت آلارم دقیق موفق نخواهید شد. در صورتی که از فشارسنج عقربه ای به درستی بهره بگیرید، طول عمر، بازده و کارایی آن را افزایش خواهید داد.

  مشخصات و انواع فشارسنج عقربه ای