ضرورت استفاده از زیرنشیمن ها

در بدن انسان استخوان های پاشنه و نشیمنگاه استخوان هایی هستند که بیشترین فشار را تحمل میکنند. وقتی ما روی یک سطح می نشینیم استخوان های نشیمنگاه ما تنها 8 درصد در تماس با سطح هستند ولی چیزی در حدود 65 درصد وزن بدن را تحمل میکنند پس از آنجایی که فشار بسیار زیادی به این دو نقطه وارد می شود محافظت از این استخوان ها امری الزامی است. .نشستن دائمی بر روی صندلی ها و سطوحی که از هیچ استانداردی برای فرم بدن انسان برخوردار نیستند باعث می شود در گردش خون در ناحیه ستون فقرات،انتهای کمر و لگن اختلال به وجد بیاید و همین اختلال در گردش خون به مرور باعث فرسایش استخوان ها می شود و مشکلات موضعی را به همراه خواهد داشت. از طرفی عضلاتی که نگه دارنده این استخوان ها هستند هم به خاطر اختلال در گردش خون به ما حس سر بودن را می دهند و به مرور ما را درگیر دردهای مزمن خواهند کرد.

حال تصور کنیم کسی که در ناحیه ستون فقرات و کمر دچار آسیب دیدگی است تا چه حد شرایط برای او بدتر خواهد بود. و ممکن است باعث شود مشکلات استخوانی او تشدید شود و به مرور به یک بیماری مزمن غیرقابل درمان تبدیل شود. ما در حالت عادی وقتی می نشینیم فشار خیلی زیادی به ناحیه دنباچه ما وارد میشود، اما این زیرنشیمن ها برای ما کاری که انجام می دهند به این صورت است که فشار ناشی از وزن را تا حدود زیادی از روی نشیمنگاه برداشته و روی سطح زیرنشیمن پخش میکنند. و به مراتب باعث می شود فرد احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

حال که تا حدودی با ضرورت استفاده از زیرنشیمن ها آشنا شدیم، به بررسی انواع و ویژگی ها آن می پردازیم.

انواع زیر نشیمن ها و ویژگی آن ها:

1.زیرنشیمن الیافی: الیاف این زیرنشیمن از جنس ویسکوز است. و انواع آن به صورت دایره ای یا چهارگوش است. اشکالی که این زیرنشیمن دارد این است که به سرعت ضخامت الیاف آن کم می شود و نازک می شود و کارایی خود را از دست می دهد. به همین دلیل در دسته زیرنشیمن های ارزان قیمت قرار می گیرد.

2.زیرنشیمن بادی: مزیت مهمی که این زیرنشیمن دارد این است که بادی است و فرد می تواند میزان ضخامت دلخواه خود را تنظیم کند. و تنها مشکلی که دارد این است که به علت بادی بودن باعث می شود بدن زود عرق کند و گرم شود. و از لحاظ قیمت هم در دسته قیمت های متوسط قرار می گیرد.

3.زیر نشیمن اسفنجی یا تشکچه طبی ویسکوالاستیک: این زیرنشیمن به صورت هوشمند عمل می‌کند و حدود 40 درصد از فشاری که به آن وارد می شود را به خود جذب میکند. بسیار مناسب است برای کسانی که به تازگی عمل کرده اند یا کسانی که مشکلات مزمن سطوح فقرات دارند. این زیرنشیمن باعث بهبود وضعیت گردش خون می شود. به دو شکل وجود دارد. یا به صورت چهارگوش است یا به صورت فرمی خاص است که جایی برای قرارگیری ران ها دارد.

4.زیر نشیمن های شیب دار یا گوه ای:  این زیرنشیمن با زاویه بیشتر از 8 درجه روی صندلی قرارمی گیرد.  و به فرد کمک میکند تا در ساعات طولانی که مشغول کار است شکل درست ستون فقرات وی حفظ شود. باعث کاهش فشار بر استخوان های لگن می شود.

5.زیرنشیمن های دنبالچه ای: این زیرنشیمن ها دارای یک انحنای سینوسی هستند که همین ویژگی این زیرنشیمن ها را برای افرادی که دنبالچه های آسیب دیده دارند مناسب میکند زیرا دنبالچه  در آن انحنا قرار می گیرد و فشاری که به آن وارد می شود به حداقل می رسد.

6.زیرنشیمن های ارینگ: یکی از معمول ترین زیرنشیمن ها است. و پزشکان به افرادی که کمردرد یا درد دنباچه دارند توصیه میکند. دایره ای شکل است و مرکز آن توخالی است.

چند نکته مهم:

استفاده از زیر نشیمن در خانم های باردار مسئله بسیار مهمی است. به خصوص مادران بارداری که در ادارات مشغول به کار هستند و ساعات زیادی از روز را روی صندلی می نشینند.خانم های باردار در حالت نشسته به خاطر اضافه وزنی که خودشان در بارداری دارند و همچنین وزن جنین  فشار زیادی بر ناحیه نشیمنگاهشان وارد می شود. پس مادر باردار برای کاهش فشاری که سر جنین به استخوان های لگن وارد میکند باید از زیرنشیمن استفاده کند. تا زیرنشیمن فشار را روی سطح پخش کند و مادر احساس بهتری داشته باشد

در مورد مادران باردار توصیه استفاده از زیرنشیمن فقط به دوران بارداری محدود نمی‌شود و در دوره بعد از زایمان به علت دردی که در ناحیه تناسلی دارند و نشستن تا حدودی برای آن ها سخت است بازم هم استفاده از زیرنشیمن توصیه می شود

.مورد بعدی افرادی هستند که دچار بیماری هموروئید(بواسیر) هستند. این افراد موقع نشستن احساس درد شدیدی دارند که با استفاده از زیرنشیمن ها می‌توانند میزان این درد را کمتر کنند.

به طور کلی برای کاهش هرگونه درد با هر علتی در ناحیه کمر و نشیمنگاه استفاده از زیرنشیمن ها توصیه می شود. 

 

 

مشخصات و انواع زیر نشیمنی