ورزش‌های هوازی

چربی سوزی یکی از موضوعاتی است که عده‌ی بسیاری برای تناسب‌اندام خود با آن سروکار دارند. ورزش‌های هوازی یا همان ایروبیک یکی از بهترین ورزش‌هایی است که به کمک آن‌ها می‌توان چربی‌های اضافی بدن را از بین برد و به اندامی متناسب دست پیدا کرد. با استفاده از این ورزش‌ها چربی‌های اضافه‌ی بدن سوخت می‌شود و تناسب‌اندام ایجاد می‌شود.

وسایل موردنیاز چربی سوزی

برای چربی سوزی وسایل مختلفی موجود است که یکی از سبک‌ترین، کاربردی‌ترین و مؤثرترین وسیله‌ها توپ تناسب‌اندام است. امروزه در اکثر باشگاه‌های بدن‌سازی توپ تناسب‌اندام برای ورزش‌های هوازی و چربی سوزی استفاده می‌شود.

توپ تناسب‌اندام چیست؟

توپ تناسب‌اندام با نام‌های دیگری نظیر توپ سوئیسی، توپ تعادلی و توپ یوگا نیز شناخته شد است. ابتدا از این توپ برای درمان کودکان استفاده می‌شد اما امروزه در ورزش‌های هوازی کاربرد بسیاری برای افراد به ‌ویژه بانوان دارد. این توپ در ابعاد بزرگی ساخته ‌شده و می‌تواند وزنی بیش از 260 کیلوگرم را تحمل کند. جنس این توپ از پلاستیک است و انعطاف ‌پذیری کمی دارد.

 

مزایای استفاده از توپ تناسب‌اندام

1)   افزایش انعطاف ‌پذیری بدن

2)   افزایش مقاومت ماهیچه ‌های بدن

3)   افزایش تعادل بدن

 

1)   افزایش انعطاف‌پذیری بدن

برای بالا بردن سطح انعطاف ‌پذیری در قسمت‌های مختلف بدن می‌توانید قبل از تمرینات ورزشی با توپ‌ های تناسب‌ اندام حرکات نرمشی و کششی مناسب را انجام دهید. این کار باعث می‌شود عضلاتتان تقویت شود و مفاصل و ماهیچه ‌هایتان قوی‌تر عمل کند.

2)   افزایش مقاومت ماهیچه‌های بدن

در طول روز از اندام ‌ها و ماهیچه‌ های بدنمان استفاده‌های زیادی می‌کنیم. تقویت این ماهیچه‌ ها باعث می‌شود عملکردشان بهبود یافته و از آسیب ‌دیدگی در امان بمانند. اندام‌های اصلی بدن بر روی ستون فقرات استوار هستند. به‌وسیله‌ی توپ ‌های تناسب ‌اندام و تمرین ‌های متناسب با آن‌ها، این ماهیچه ‌ها را تقویت کرده و بر بهبود عملکردشان می‌افزاییم.

3)   افزایش تعادل و تمرکز بدن

همان ‌طور که از ظاهر توپ ‌های تناسب ‌اندام مشخص است، برای استفاده از آن‌ها به تمرکز نیاز داریم تا بتوانیم بر رو آن‌ها حرکات کششی و نرمشی را انجام دهیم. وقتی بر روی این توپ‌ها می‌نشینیم باید تعادل خود را حفظ کرده وزن خود را به‌طور مساوی بر روی آن سوار کنیم. این کار باعث می‌شود به ‌مرور زمان تمرین تعادل انجام دهیم و تمرکزمان را بالا ببریم.

 

نحوه استفاده از توپ تناسب‌اندام

برای استفاده از توپ تناسب ‌اندام باید بدانید توپی را انتخاب کنید که متناسب با قد شما باشد. هرچه این توپ‌ها باد بیشتری داشته باشند بدن را با حرکات بیشتری درگیر می‌کنند. برای افراد مبتدی بهتر است این توپ‌ها کمی کم‌باد باشند. هم‌چنین باید دقت داشته باشید جنس توپی که تهیه می‌کنید به‌اندازه کافی مرغوب و باکیفیت باشد که حین انجام تمرینات دچار آسیب ‌دیدگی نشوید. حرکات بسیاری با این توپ‌ها می‌توان انجام داد که در زیر به ‌اختصار توضیح می‌دهیم.

1)   دراز نشست

توپ را روی زمین بگذارید وبِ پشت‌روی آن دراز بکشید. پاها را بر روی زمین و دست‌هایتان را روی گوش‌هایتان قرار دهید. سپس در این حالت حرکت دراز نشست را به‌آرامی انجام دهید.

2)   دراز نشست با پاها روی توپ

روی زمین دراز بکشید و پاهایتان را روی توپ قرار بدهید و از زیر توپ را به باسنتان بچسبانید. دست‌هایتان را روی قفسه سینه‌ تان بگذارید. سپس دراز نشست انجام دهید.

3)   جلو عقب کردن توپ با استفاده از پا

به شکم روی زمین دراز بکشید و پاهایتان را از مچ پا تا زانو بر روی توپ سوار کنید. سپس بر روی دستانتان بلند شوید و سعی کنید توپ را به‌آرامی به داخل بدن بیاورید و از آن دور کنید.

4)   انجام حرکت پهلو

به پهلو تا شانه روی توپ سوار شوید و پاهایتان را با فاصله روی زمین قرار دهید. سعی کنید با پهلویتان به توپ نزدیک شده و از آن دور شوید.

5)   شنای روی توپ

توپ را روی زمین بگذارید و حرکت تخته ‌شنا را روی آن انجام دهید. بانوان باید بر روی زانوان خود بنشینند و این حرکت را انجام دهند.

6)   پرس سینه با دمبل روی توپ

پاها را بر روی زمین گذاشته و بالا تنه را بر روی توپ سوار کرده و با دمبل پرس سینه را انجام داد.

7)   پل توپ

همانند حرکت پرس سینه روی توپ سوارشید. دست‌ها را به حالت ضرب‌دری روی سینه گذاشته و شکم و باسنتان را بالا و پایین ببرید تا جایی که کمرتان صاف شود.

8)   باز کردن دست‌وپا

روی توپ دراز کشیده و با شکمتان توپ را نگه ‌دارید. دست چپ را با پای راست بازکنید و سپس عکس این عمل را انجام دهید.

9)   فیله کمر

توپ را روی میز قرار داده و روی آن دراز بکشید و پاهای خود را رها کنید. با دستتان میز را گرفته و سعی کنید پاهایتان را به بالا برده پس از کمی مکث پایین بیاورید.

10)  اسکات توپ

توپ را به دیوار بچسبانید و از پشت به آن تکیه بدهید. دست‌هایتان را روی شانه‌هایتان قرار دهید. حرکت اسکات را با استفاده از تکیه دادن به توپ انجام دهید.

 

نتیجه

همان‌طور که گفته شد، برای رسیدن به سطح مطلوبی از تناسب ‌اندام در چربی سوزی از توپ ‌های تناسب ‌اندام استفاده می‌شود. این توپ‌ها کاربردهای زیادی دارند که امروزه در باشگاه‌ها از آن‌ها استفاده‌ های به سزایی می‌شود. با یادگیری تمرین‌ های متناسب با این وسیله می‌توان به ‌راحتی به سطح مطلوبی از تناسب ‌اندام رسید.

 

 

 مشخصات و انواع توپ تناسب اندام